jump to navigation

Sabuni, Yttrandefrihet och kon(s)umentrörelser 06-11-21

Posted by Oskar in Uncategorized.
trackback

Två kommentarer till en notis som inte är särledes aktuell, men som ändå förtjänar att omnämnas. Nyamko Sabuni tillgännagav för en tid sedan i DN att:

I princip tycker hon inte att ska vara tillåtet med reklam riktad till barn.

Angående lagstiftning så meddelar hon att ”det är för tidigt att säga”. Motståndarna till barnreklam har goda intentioner, precis som så många andra förbudsivrare och reglerare. Men det är inte avsikterna som är problemet här. Det är istället konsekvenserna. Vill vi ha ytterligare regleringar inom yttrandefrihet? Ska staten få ännu ett verktyg att inskränka det fria ordet? Frågan är inte om en inskränkningar i yttrandefriheten kommer att missbrukas, utan när. Erkänt kloke sossen och yttrandefrihetsfundamentalisten Jonas Morian tar även han upp problemet.

I samma DN-artikel kan man läsa att regeringens budget innehåller

… kraftigt ökade bidrag till de fristående konsumentorganisationerna, exempelvis Sveriges Konsumentråd.

Sveriges så kallade fristående konsumentorganisationer är dock tyvärr varken fristående eller ens oavkortat pro konsumentintressen. Klas Hjort har tagit upp den ideologiska slagsidan åt vänster i en rapport publicerad på Timbro. Om Sveriges konsumentråd kan man läsa:

SKR bildades 1992 och har föreningar, inte enskilda individer, som medlemmar. Bland
medlemmarna märks inte bara organisationer som LO, Unga Örnar, ABF och PRO
utan även Centerkvinnorna. I styrelsen finns en rad representanter för arbetarrörelsens
olika delar:

Styrelseledamöter med rörelseanknytning

  • Ordförande: Inger Persson, LO
  • Johnny Sellmar, Unga örnar
  • Gunnel Karlén, ABF
  • Hans Lindholm, TCO
  • Carl-Eric Thörngren, Pensionärernas Riksorganisation (PRO)
  • Pia Lindeskog, Kooperativa Förbundet
  • Men också centerpartiet har en representant, Anki Elken (ersättare), Centerkvinnorna

Det är mycket oklokt av regeringen att bidra med mer pengar till denna verksamhet, då den är så pass sammanknyten med arbetarrörelsen, som i grunden är ett producentintresse. Producentens intresse är inte samma som konsumentens, och när konflikt uppstår väljer svensk konsumentrörelse att tiga. Enpartistaten kommenterar:

Konsumentrörelsen har varit tyst i debatterna kring Vaxholm, om lågpriskedjornas etableringar och när lågprisflyg diskuteras. Frågor där arbetarrörelsen har varit en av de starka rösterna och när deras intressen hotats.

Ett annat exempel som jag bloggade om nyligen på Liberala Studenters blogg är tystnaden angående EUs tjänstedirektiv.

Sammanfattningsvis, för att göra en lång historia kort: Stå upp för yttrandefriheten även när det är svårt, och ge inte skattepengar till konsumentorganisationer som inte företräder konsumentintresset.

Annonser

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: