jump to navigation

Varsågod Sverige: DYRARE taxiresor! 07-03-06

Posted by Oskar in Uncategorized.
trackback

SVD och DN rapporterar att krav på taxikort återinförs. Det kommer att krävas ytterligare körprov. Jaha, det var alltså för lite lagar och regleringar som var problemet i Sverige? Vad bra med ytterligare en! Som vi dessutom klarat oss utmärkt utan i nästan ett decennium. Vad är syftet?

”Målet är att öka tryggheten för passagerarna och göra det lite svårare för vem som helst att ge sig in på marknaden.”

Ok, maskerat med värdeladdade ord som ”trygghet” hittar man kärnan: Det ska bli svårare att ge sig in på taximarknaden. Nu ska vi se… Utbud och efterfrågan. Hur många tror att det kommer att bli billigare för konsumenten när staten reglerar lite till, och försvårar för konkurrenter att gå in på taximarknaden? Det låter som något som gynnar de som redan är i branchen. Och mycket riktigt så var branchen emot avregleringen. Egenintresset ljuger inte. Svd skriver:

”- Vägverket, trafikskolorna, Transportarbetareförbundet och branschen var alla emot och ändå var det någon skrivbordsmänniska som beslutade det här, säger Anders Wedberg.”

Ja usch vilken ond skrivbordsmänniska som tog sig fräckheten att tänka på konsumenterna, och inte bara springa branchens ärenden. Visst kan det vara tryggare med mer utbildad förare, men det står branchen fritt att ordna med en certifiering, och något lämpligt märke på bilen som visar att man har extra utbildade chafförer. Här tvingar man på alla en dyrare tjänst, oavsett om man efterfrågar det eller inte. Exempelvis människor med mindre inkomster kanske prioriterar mer taxiåkande, eller andra saker istället för en dyrare och kanske tryggare resa. En sådan prioritering är upp till varje person, och skall inte tvingas på alla med statliga regler.

Vad är detta regeringen? Ska vi reglera ekonomin, och i förlängeningen människors liv, ännu mer? Det är ytterst alltid konsumenten som får betala priset. Varsågod svenska folket: Dyrare taxiresor. Med vänliga hälsnigar Staten.

Annonser

Kommentarer»

1. Mats Dagerlind - 07-03-06

ordet ”reglera” tycks vara din stora käpphäst. Men menar du på fullt allvar att seriösa taxiåkare ska behöva konkurrera med dem som driver sin verksamhet med fusk och olagligheter? Reglerna gör inte taxi dyrare eller billigare för konsumenterna, de är till för att skapa lika konkurrensvillkor och för att man inte ska kunna konkurrera med för låga löner, dåliga arbetsvillkor och underlåtenhet att betala skatt, moms osv. Vad är det orimliga i detta? Bör inte hederliga svenskar som själva vill omfattas av rättsäkerhet vara beredda att betala lite mer för en sjysst taxiresa?

2. Oskar - 07-03-06

Det jag menar, och faktiskt på fullt allvar, är att alla som vill köpa tjänsten taxi från a till b ska kunna göra detta från den de helst önskar. Jag förespråkar inte, som du kanske ser i min text, ”fusk och olagligheter”. Vad har det med ett extra förarprov och taxikörkort att göra?

Jasså regleringar gör det inte dyrare? I artikeln står det ju, som jag citerar ovan, att syftet är att göra det svårare att ge sig in på marknaden. Det är väl uppenbart att en reglering som denna kommer att leda till färre på taximarknaden? Om det tillkommer precis lika många som utan den, då är det ju en misslyckad regel. Den ska ju stoppa de som inte uppfyller vissa krav. Om det finns färre taxiåkare, dvs utbudet hålls nere, och vi antar konstant efterfrågan, är det då så konstigt att anta högre priser?

Och kom igen, ett taxikort har väl inte med löner och dåliga arbetsvillkor, och undlåtenhet att betala skatt att göra.

Och det jag säger är ju att jag inte vet om alla vill betala extra för att vara säker på att åka med en taxichafför som har extra papper från någon byråkrat. Kan du inte låta varje person bestämma det själv? Varför ska du tvinga på alla samma nivå?

(Och egentligen utanför ämnet, men eftersom du är där och klampar omkring: Det finns aldrig någonsin något som heter ”lika konkurrensvillkor”. Det finns alltid skillnader i pris, kvalitet, service, och massa annat. Att en produkt/tjänst skulle vara exakt lika är ju omöjligt. Det är skillnaden som är konkurrensen.)

3. Jonas - 07-03-06

”Men menar du på fullt allvar att seriösa taxiåkare ska behöva konkurrera med dem som driver sin verksamhet med fusk och olagligheter?”

Menar du på fullt allvar att taxikortet är det som avgör ifall det finns fusk och olagligheter? Har vi inte polis och domstolar för att hålla reda på sånt?

4. M - 07-03-06

Det som framförallt regleras här är väl för tusan folks liv och hälsa! Vill du möta någon i trafiken som inte suttit bakom ratten på 20 år?!

Som det är idag är taxichaufförer vållande i en oproportionerligt stor andel olyckor.

Enligt dina fina marknadsteorier. Hur förklarar du att friåkare i skruttbilar är dubbelt så dyra som de finare bilarna?

5. Oskar - 07-03-06

Det som regleras är vilka krav staten ställer för att du ska få erbjuda dina medmänniskor transport mot betalning. En frivillig överrenskommelse mellan två personer, som varken du eller någon mystisk sammanslutning byråkrater har rätt att hindra.

Och vad beträffar om jag vill möta någon som inte kört på 20 år så beror det väl på hur han kör. Om vi för en sekund antar att en sådan person kör så illa som du insinuerar, vad har det med taxikörkort att göra? En sådan person kan jag väl möta närsomhelst, majoriteten av alla bilister är ju privatbilister, inte taxibilar.

Du får gärna hänvisa till fakta som visar att taxichafförer är inblandade i oproportionerligt mycket olyckoer i förhållande till hur mycket de kör. När du visat detta får du gärna visa på vilket sätt en uppkörning och ett taxikort kommer att förändra detta.

Ang teorier av marknaden så tillskriver jag inte dessa till mig själv, utan till stora tänkare i historien. Och angående prissättningen på skruttbilar och finare bilar så har jag faktiskt ingen aning om varför de gör så, och jag betvivlar starkt att det stämer. Men antag återigen att det är så: På vilket sätt stör det dig, mig eller någon annan?

6. M - 07-03-06

Som jag skrev. Siffrorna i nämnda utredning säger att chauffören är VÅLLANDE i hälften av sina olyckor. Det handlar alltså inte om att de råkar ut FLER, för det får man förutsätta, att sannoliikheten ökar ju längre deras bilar rullar.

Däremot att de som är yrkeschaufförer borde vara duktigare förare än kreti o pleti. En nybörjare är ju en sämre svarvare, snickare, kirurg mm än någon som är proffs och är utbildad?

Om du betvivlar detta är du VERKLIGEN ute på hal is och illa påläst. Alla taxibilar har en gul prisinformation och ett jämförpris. Taxi kurir, 020 och Stocholm har både en mil. och timtaxa som är hälften av fribilarnas. Det kan du lätt kontrollera i Stockholm.

Det stör inte mig men det går inte ihop med teorierna om en avreglerad marknad som ju den i Sverige är.

Vi har en av de mest avreglerade taximarknaderna i västvärlden.

Majoriteten av bilisterna är privata på dagen. Men hur ser det ut nattetid när bilisterna dessutom är som farligast? Jag vill inte möta någon då. För den delen vill jag inte möta någon i trafiken i Sthlm som tagit körkort i hålan xxx som har typ en rondell och två trafikljus.

7. Robin Hood - 07-03-06

Vad är det för fel på svarttaxi?

8. M - 07-03-07

Att den inte går att spåra utan taxameter?

9. Jonas - 07-03-07

Och vad är problemet med det?

10. Tibor - 07-03-07

Om jag vill åka från plats A till B med en främmande människa, ska jag då inte kunna få göra det? Ska staten bestämma vilka tjänster som är lämpliga för mig och befolkningen i allmänhet? Ordet svarttaxi är så oerhört missvisande, det är ju marknadsekonomi i sin renaste form. Staten och taxibolagen ska ge fan i om en person vill köra mig till platsen B mot betalning. Mer svarttaxi åt folket!!

11. Jonas - 07-03-07

Word!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: