jump to navigation

Fastighetsskatten avskaffas inte 07-04-04

Posted by Jonas in Uncategorized.
trackback

Det sägs att fastighetsskatten ska avskaffas men jag lyckas inte förstå hur man med hedern i behåll kan påstå det. Visst, den kommer sänkas kraftigt men att en skatt får ett tak innebär inte att den försvunnit. Att kalla något för avgift fast det inte är något man frivilligt betalar i utbyte mot en tjänst är ett synnerligen fånigt sätt att maskera skatter. Det kanske passar för sossar men är något Alliansen borde hålla sig borta från. Ännu konstigare är att kalla det för ”kommunal avgift” trots att pengarna går direkt till Staten.

Nu när jag är klar med riset får det erkännas att förslaget trots allt (i stort) ligger i linje med vallöftet och att det är ett stort steg i rätt riktning. Johan Schück på DN gör en korrekt analys i att fastighetsskatten inte är den mest skadliga skatten. Däremot är det både en dubbelbeskattning och en skatt som inte tas ut på inkomst vilket betyder att den är ännu mer orättfärdig än ”vanliga” skatter. Om man bedömmer saker utifrån det kollektivas bästa istället för vad som är rätt så kan man rättfärdiga vad som helst, från det totala övervaknigssamhället till tvångssterilisering.

Sänkta skatter kommer innebära fördelar för samhället som en enhet, men det det bör aldrig vara det främsta argumentet för en sänkning. Skatt är fel och det är därför skatten bör sänkas så mycket som möjligt. Av sama anledning bör de mest orättfärdiga skatterna tas bort först.

Kommentarer»

1. Sophia - 07-04-05

Fast definitionen av en avgift, till skillnad från skatt, är inte att den är frivillig, utan att den batalas som ersättning för ngt specificerat.
T.ex. så skulle då en väg och gatavgift kunna betalas av alla, obligatoriskt, men gå enbart till kostnader för gator och vägar, medan en väg och gatskatt går in i sen statens generella budget.

2. Robin Ekman - 07-04-05

Något specificerat? Som att ett det inte ”händer en olycka”?

3. Oskar - 07-04-05

Jag är trött på alliansens runtdribblande med skatter. Flytta dem, och kalla dem avgift istället och hålla på. Den slutgiltiga skatten är statens utgifter, och ser man inte till att minska dessa så blir alla skattesänkningar just runtdribblande. Kapa utgifter Alliansen!

4. Jonas - 07-04-05

Visst, Staten kan kalla det vad de vill, men jag betalar avgifter för utförda tjänster jag efterfrågat och skatter för att slippa hamna i fängelse. Dessutom, vad är det för specifikt den här skatten går till? Den enda specificerade uppgift jag hört är att fylla hålet i statskassan efter den borttagna skatten och då kan man ju kalla vilka skatter som helst för avgifter.

Skattebortfallsavgift?

5. Sophia - 07-04-06

Robin: Ja generelllt skall det motsvaras av ett köp och säljförhållande – jämför med läkaravgift när du besöker vårdcentralen. Den betalas för att du skall få en undersökning… Sedan är det givetvis så att politiker dribblar med begrepen och använder dem fel mest hela tiden.

Jonas: Det var inte ett argument mot ditt resonemang. Bara en sakupplysning. Att politikerna inte kan svenska språket eller svenska lagar blir inte bättre av att liberaler heller inte gör det… Saker skall kallas vid dess rätta namn.

6. Jonas - 07-04-06

”Saker skall kallas vid dess rätta namn.”

Javisst, och det är just därför som jag kallar dessa så kallade ”avgifter” för skatter. Jag vet att Staten har en skillnad på vad de kallar skatt och avgift, men det är de som använder ordet fel och inte jag.

Dessutom innebär din definition att man ex. kan slå ner någon och sen ta dennes pengar i nedslagningsavgift. Hela begreppet avgift blir meningslöst om det inte krävs ett medgivande innan avgiften kan tas ut.

7. Johans tankar... - 07-04-14

Kolla min blogg om hur orättvist ”avskaffandet” av fastighetsskatten slår.

http://2snubbar.se/johan/?p=177

8. Sophia - 07-04-14

Jonas: Jag har enbart gjort en språklig sakupplysning, så du kan ju i alla fall vara så saklig att du skiljer på min och lagens definition. Mina åsikter har jag inte nämnt.

Svensk Ordbok definierar det:
Skatt: obligatorisk avgift till stat eller kommun (som kan anses vara medborgarnas bidrag till det allmänna)
Avgift:Fastställt pris som betalas för viss tjänst eller rättighet.

Men visst kan man ha egna definitioner. Vore väl kul om alla hade egna.

9. Jonas - 07-04-14

Den där definitionen stödjer ju min användning av ordet skatt! Är avgiften obligatorisk till stat eller kommun så är den en skatt. Alltså är inte fastighetsskatten avskaffad.

10. Sophia - 07-04-17

Var står det att du har rätt att avstå från tjänsten eller rättigheten? Det står bara att avgiften är en direkt betalning av densamma.

11. Jonas - 07-04-17

Det jag vänder mig mot är inte att kalla det avgift utan att kalla det en avgift som inte är en skatt. Enligt definitionen på skatt så är den här avgiften en skatt.

Inser att jag varit väldigt otydlig på det området. Hur som helst så är det här en rätt onödig debatt. Jag föreslår att vi stannar här då man kan tjata om definitioner rätt länge.

12. Robin Hood - 07-05-27

Är den liberala oppositionen död? Kom igen nu, skriv något! Det borde finnas massor med saker att klaga på nu när nyarbetarpartiet står för förtrycket istället. Vi är många som inte gillar socialdemokrati ens i moderaternas tappning.

13. Jonas - 07-05-27

Vi kommer nog att bredda bloggen lite. Oskar har exempelvis mest velat skriva om saker som inte passat här. Samma sak med mig, det som har intresserat mig på sistone har inte passat här. Då är det bättre att bredda fokus lite.

Bloggen är må hända lite död, men vi är det inte….

14. Oskar - 07-05-27

Jag har fortsatt med ganska frekvent publicering på http://lslinkoping.se för den som är intresserad. Men det är inte omöjligt att jag snart kommer att fortsätta i liknande stil här.


Kommentera

